Uważamy, że nie ma tzw.„trudnych dzieci”:

  • opiekujemy się dziećmi, które czasowo muszą wychowywać się poza swoją rodziną;
  • zapobiegamy izolacji od bliskich i zerwaniu istniejących więzi;
  • zaspokajamy specyficzne potrzeby dzieci, dbając o bliski i osobisty kontakt;
  • zabiegamy, aby dzieci wzrastały w warunkach zbliżonych do rodzinnych;
  • przygotowujemy je do dorosłego życia, poprzez naukę praktycznych umiejętności;
  • dysponujemy budżetem, który dzielimy wspólnie (koszty eksploatacji, wyżywienia, ubrania i przyjemności);
  • wspieramy pasje, pielęgnujemy hobby, mamy zwierzęta;
  • opłacamy profesjonalne zajęcia rozwijające zainteresowania: aikido, taniec nowoczesny;
  • dbamy o zakorzenienie w społeczności lokalnej, zapobiegając marginalizacji społecznej;

Szanujemy dzieci i ich rodziny:

  • rozumiemy rodziny i ich uczucia, dlatego dziecko nie trafia do nas z dnia na dzień;
  • nawiązujemy pierwsze kontakty w domu rodziny;
  • zanim dziecko z nami zamieszka, dajemy się poznać;
  • dostarczamy informacje na temat naszego domu, zwyczajów, topografii;
  • preferujemy partnerskie stosunki;
  • pracujemy metodą społeczności;
  • modelujemy zachowania;
  • nie dajemy dobrych rad – słuchamy;
  • wspólnie poszukujemy przyczyn trudności;
  • towarzyszymy w rozwiązywaniu problemów bez wyręczania;
  • pozwalamy dzieciom podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
  • pomagamy znaleźć przyjaciół i pielęgnować nowe kontakty;
  • niesprawiedliwość społeczna uruchamia nas do działania;

Dom jest zawsze otwarty:

  • w każdym domu mieszka 14 dzieci, którymi opiekuje się zespół 5 wychowawców, pracujących na 3 zmiany, dzięki czemu dom zawsze jest otwarty;
  • dzieci mogą wrócić ze szkoły, gdy się rozchorują, bo zawsze ktoś na nie czeka;
  • najważniejszy jest klimat i dobre emocje;
  • jesteśmy przeciwni „koszarowemu” wychowywaniu dzieci. Zapewniamy domowe warunki, dlatego mieszkamy w domach jednorodzinnych z ogrodem;
  • sercem domu jest kuchnia z jadalnią i stół, który jednoczy wszystkich;
  • tworzymy wielodzietną rodzinę, gdzie każdy ma przydzielone zadania do wykonania, dlatego nie potrzebujemy tzw. obsługi;
  • dorosły ma pod osobistą opieką 3 dzieci i dysponuje godzinami przeznaczonymi wyłącznie dla nich ( kino, spacer, zakupy, hobby);
  • korzystamy z dodatkowej pomocy specjalistów zewnętrznych (korepetycje, terapia, praca socjalna);